Vlastní imunita těla, neboli obranyschopnost organismu proti vnějším vlivům zaručuje to, že nebudeme nemocní. Sami si můžeme povšimnout, že v našem okolí existují lidé, kteří jsou neustále nemocní a chřipkovou epidemii celou stráví v posteli s hrnkem horkého čaje, a na druhou stranu jsou i tací, kteří velice svědomitě odolávají náporu všudypřítomných bacilů a při otázce, kdy je naposledy postihl horečnatý stav, si nemohou dlouho vzpomenout.

Slabá imunita

Za vším tím stojí přirozená imunita, tedy obranyschopnost organismu, která pokud je chabá, projevuje se to častým nachlazením, onemocněním. Tělo je prakticky slabé proti vnějším vlivům a tak každý nápor neunese, skolí ho nemoc. Občas by se hodilo mít sice pár dnů volna a strávit je v posteli, ale jak mnozí znají, stejně musí s nemocí do práce, takže uznají, že je rozhodně lepší být zdravý a mít silnou imunitu. Jsou různé možnosti, jak si přirozenou imunitu těla posílit, a mezi nimi jsou ty hlavní, které obecně tělo velice dobře posilují.

Pitný režim a jeho složení

Základem je určitě pitný režim, respektive pít hodně čisté vody. Dospělý jedinec by měl každý den vypít minimálně dva až tři litry, v létě pak minimálně o litr více. Pokud máte oblibu ve sladkých nápojích, jako jsou různé limonády, džusy apod., popíjení těchto nápojů omezte. Ideální je postupně je nahrazovat právě čistou vodou. A co se týče kofeinových nápojů, jako jsou energetické drinky, koly a káva, pak pozor, protože se, stejně jako u alkoholických nápojů jedná o složky, které tělo dehydratují. Proto je nelze počítat do pitného režimu a naopak je nutné ještě stejné množství vypitých tekutin odečíst. Čistá voda je zkrátka základ.

Jste to, co jíte

Dalším důležitým bodem je také složení stravy. Vyvážená strava, bohatá na vitamíny, jako ovoce, čerstvá zelenina, mléko a mléčné výrobky, také obiloviny, ale i maso a vše další, je nutné dodržovat. Potravinová pyramida přesně odpovídá zdravému způsobu života, který navíc posiluje přirozenou imunitu těla. Neuškodí sice občas zhřešit a dát si něco nezdravého, ale je nutné k tomu přistupovat skutečně jako k výjimečné situaci.

Pohyb a čerstvý vzduch

Kdo chce mít přirozenou obranyschopnost těla v pořádku, musí se pravidelně hýbat a mít pohyb na čerstvém vzduchu. Nejlepší je tak mít psa a pravidelně ho v parku, lese aj. venčit. Je tak zaručen častý a přitom i pravidelný pohyb v kombinaci s čerstvým vzduchem. Ale i pravidelné sportování, jako běh, plavání, tenis, nebo třeba i kolektivní sporty jsou perfektní na to, aby se tělo posílilo a bylo imunní vůči vnějším vlivům.

Správné oblečení a nohy v teple a suchu

Vždy je nutné se oblékat tak, aby člověku nebylo chladno, ale také aby se příliš nepotil. Což je v parném létě nemožné, ale zde je v hlavní roli zimní období a morko. Pokud nemáte správné obutí a nohy vám nejen prochladnou a budou ve vlhku, pak je dost možné, že brzy nato onemocníte. Základem toho neonemocnět, je mít nohy v suchu a teple. Jestliže se moc potí, zvolte prodyšnější obuv.

Spánek dělá své

I když máte práce nad hlavu a nestíháte, zdraví máte přeci jen jedno. A to pod náporem přepracování slábne spolu s přirozenou imunitou. Proto je nutné pamatovat i na to, že každý potřebuje spánek a ideálně pravidelný. To je možno pozorovat na lidech, kteří pracují na směny – denní i noční, že bývají častěji nemocní, než ti, co pracují v pravidelných intervalech. Pokud jste přepracovaní a musíte ještě něco udělat, stejně se vám to většinou nedaří. Dostatečně se vyspat a dodělat práci ráno je rozumnější.

Otužování

No a pro silné tělo, co se týče obrany proti všem možným virům a bakteriím je velice dobré otužování. Ať už zvolíte cestu saunování, nebo prostě pouze v domácích podmínkách se budete sprchovat teplou, ale i ledovou vodou, je jen na vás. Nutné je vědět, že tímto způsobem se výrazně přirozená imunita těla posílí a vy tak snadno přečkáte období chřipkových epidemií.