Ač bylo toho o rozdílu dieslových a benzinových motorů napsáno hodně, tak stejně se jedná o téma, které zajímá většinu dospělé populace, zvláště když uvažují o koupi nového vozu. Koupit si auto se vznětovým, nebo zážehovým motorem je motoristy zásadní a vždy záleží na několika faktorech, které pak samotný výběr rozhodnou.

Využití vozu

Odborníci sice celou věc popíšou mnohem podrobněji, je však v této záležitosti nutné se zamyslet především na využití vozu, který hodláte koupit.

Má jít o klasický rodinný vůz, který bude obvykle sloužit k nákupům, občasné vyzvednutí dětí ze škol a školek, návštěvy rodiny a blízkých příbuzných a samozřejmě k občasným výletům, pak je vhodnější zvolit benzín. Podle popisu totiž auto mnoho kilometrů neujede a bude střídat jak městské nebo obecní silnice, také pravidelnost užití vozu není zaručena a pro mladou rodinu, která je obvykle zatížena hypotékou na vlastní bydlení a dalšími nutnými výdaji spolu s nezajištěnými dětmi, je vhodnější alternativou právě benzinový motor, u kterého je výměna opotřebovaných součástek, ale i tak celkově údržba vozu znatelně levnější, než právě u naftových motorů.

Město nebo obce?

Naopak, pokud si vůz chce pořídit soukromý podnikatel, který za celý den ujede i stovky kilometrů, pak je nejspíš vhodnější volbou diesel. Nafta má nižší spotřebu, což se projeví právě na dlouhých cestách, navíc je pořád o něco levnější a obecně i naftové motory vydrží déle, než benzinové.

Pro obecné použití to nemá vliv, ale je-li nutné srovnání s tisíci, desítkami tisíc kilometrů ujetých během měsíce, pak je množství ušetřených peněz oproti benzinovému motoru výrazné. Když si kupujete vůz na občasné popojíždění do města, je spíše lepší volbou benzin. Na pravidelné trasy a zatížení vozu zas naopak diesel.

Garáž nebo venkovní stání?

Rozhodujícím faktem je také to, zda pro váš nový vůz máte garáž, či se auto bude muset spokojit s venkovním stáním. Přes rok, na jaro, v létě nebo podzim to až tak rozhodující fakt, nemá, ale je nutno počítat s tím, že pokud v zimě udeří ukrutné mrazy, pak nejspíš v ranních hodinách budou mít majitelé dieslových motorů problém se startováním, protože nafta není tolik mrazu vzdorná, jako právě benzin a pří nízkých teplotách pod bodem mrazu, klasická nafta zamrzá. Na to proto pozor.

Motorizace vozu

Klasický český občan raději volí vozy méně nákladné, spíše pro užitek, nebo extrémní pohodlí a také vůz vnímá jako dopravní prostředek, k užité zejména k přepravě velkého a těžkého zboží a také osob. Takže v tomto případě se rozhodně při koupi pro vůz s nižší spotřebou a slabším motorem, který ho také bude méně stát, co se týče povinného ručení, ale i údržby a paliva. Není v tomto směru na vlastním voze až tolik závislý a rozhodně v něm nestráví většinu života.

Proto je benzinový motor o průměrné motorizaci ideální volbou, než silný diesel. Ten však užívají především lidé, kteří denně najezdí stovky kilometrů a potřebují vůz, na který je se možné spolehnout a současně nebude nutné na každé čerpací stanici zastavit a natankovat. Naftové motory mají o něco nižší spotřebu, takže na dlouhých trasách ujedou více, než srovnávané benzinové motory. U silnějších motorů pak je vůbec vhodnější zvolit diesel, což se projevuje i v praxi na silnicích, kdy silné vozy jsou zřídka viděny s motorem benzinovým.

Jak se tedy rohodnout?

Ať je vaše rozhodnutí jakékoli, a či dáte na rady, nebo koupíte dle svého uvážení, je pak pouze na vás. Je to jako s koupí čehokoli jiného. Vůz musí sloužit hlavně vám, takže podle toho se také rozhodněte. Užití v praxi nemusí být korespondující s vaším vlastním užitím a tak je volba čistě jen na vás.