Když se na věc dívám s odstupem, k nalezení optimálního řešení, jak své podnikání rozšířit a oslovit zákazníky v mnohem větším okruhu, než je jen nejbližší lokální úroveň, stačily 3 prosté věci – motivace, připojení k internetu a hodně kafe.

Nepřipadá vám škoda, když o krásném a kvalitním zboží, které se lidem líbí, se dozví jen omezený okruh zákazníků? Ale jak se vyznat v obrovské spleti možností, které internet nabízí, když člověk zrovna není profesionálním „ajťákem“?

Přesně to byl případ mé bývalé kolegyně Michaely. Na mateřské dovolené se začala naplno věnovat svému dlouholetému koníčku, jímž je šití. Když našila krásné oblečení vlastním dětem, dětem příbuzných a posléze dětem z celé ulice, a díky maloměstské šeptandě poptávka stále rostla, bylo založení živnosti logickým důsledkem.

Michaela se směle vydala cestou mladé podnikatelky a autorky originálních oděvních a bytových doplňků, dětské a dámské módy. Postupně díky síti svých dodavatelů rozšířila sortiment i o galanterii a otevřela si malý krámek.

Někdy v té době mě oslovila s otázkou, jestli by šel založit e-shop. Její otázku jsem ihned přeformulovala, protože podle mě ta správná otázka nezní „jestli“, ale „jak“. Popř. „Proč už ho nemáš dávno?“

Michaela se narodila s prsty na šicím stroji, ne na klávesnici. Měla jasnou představu o barevném ladění a vizuální podobě e-shopu, měla určitý stálý sortiment zboží a materiálu, dál vlastní originální handmade sortiment a slušné znalosti produktové fotografie, což byla velká výhoda.

První rozvaha před založením e-shopu

Před vytvořením e-shopu je potřeba zamyslet se nad několika základními věcmi. Kolik zboží budu nabízet. Kolik času chci sám věnovat administraci e-shopu. Jaké jsou mé znalosti programování a práce s grafickými editory. Kolik peněz chci investovat, aby byl výsledek pro mě rentabilní.

E-shop na míru

Samozřejmě úplně nejjednodušší variantou by bylo nechat si vytvořit e-shop na míru. Je to řešení bezpracné, nepotřebujete žádné předchozí znalosti. Ovšem také je to varianta finančně nejnáročnější a tím pádem pro začínající, drobné podnikatele riskantní. Velmi těžko se odhaduje, za jak dlouho se investice vrátí.

Firma vám vypracuje celé řešení podle vašich požadavků, zajistí vám vše od hostingu, registrace domény až po originální grafické zpracování včetně loga apod. V nabídce bývá i registrace do katalogů, napojení na Heuréku, vybudování zpětných odkazů, vše, co znásobí vaše šance, že vás zákazníci najdou.

E-shop zdarma

Na opačné straně spektra je e-shop zdarma. Existují společnosti, které vám nabídnou na svém serveru určité množství místa zdarma pro vytvoření vlastního e-shopu. Řekla bych, že je to taková „startovní“ varianta. Možnost vyzkoušet si, jak by vám to šlo, a to při minimálních nákladech a tím i minimálním riziku.

To je vyváženo nevýhodami, jako je omezený počet produktů, které můžete vložit, možnost vybírat si jen z určitých šablon, a tedy malá možnost se vizuálně odlišit od konkurence. Většinu speciálních funkcí si buď musíte naprogramovat sami, nebo si doplňky objednat, čímž se původní „zdarma“ může docela prodražit.

Řešení je vhodné, jak už jsem psala, pro začínající podnikatele, kteří si chtějí vytvoření a provozování e-shopu nejdřív vyzkoušet, a pro jednoproduktové e-shopy.

Ovšem výhodou je, že pokud se vám váš e-shop zalíbí a budete v něm vidět potenciál, můžete u většiny poskytovatelů přejít na některou z placených variant pronájmu e-shopu.

Pronájem e-shopu

Nazvala bych to „zlatou střední cestou“. S kamarádkou Michaelou jsme zvolily právě tuto možnost, protože jí při poměrně nízkých měsíčních nákladech nabízela mnoho výhod. Přehledné a intuitivní administrační rozhraní, s nímž se rychle naučí pracovat každý.

Prostor postačující pro vložení velkého počtu zboží, včetně variant, jako jsou u produktu různé barvy, vzory, velikosti apod. Možnost použití vlastní domény, velké množství šablon, s nimiž je možné dál pracovat, vkládat a vytvářet si jejich vlastní modifikace.

Velké množství funkcí, jako je správa skladu, evidence objednávek, pokladní systém a přehledné statistiky. A když se vyskytne problém, je k dispozici příjemná a pohotová zákaznická podpora.

Pronájem e-shopu je řešením, které v sobě spojuje výhody a odbourává nevýhody obou předchozích řešení. Oproti e-shopu na míru je možné pronájem platit měsíčně či na delší období, náklady se tak rozprostřou a nezatíží rozpočet jednorázově na začátku, a v případě neúspěchu je možné pronájem kdykoliv ukončit.

Je možné si i doobjednat další placené služby jednotlivě podle aktuálních požadavků. Oproti e-shopu zdarma je zde výhoda velkého množství služeb a funkcí, které váš e-shop vyzdvihnou na skutečně profesionální úroveň a usnadní vám práci při jeho provozování.

Jedním z tradičních e-shopových řešení, které nabízí všechny tři typy e-shopů je brněnské řešení Zoner inShop. V rámci tohoto systému si můžete vyzkoušet e-shopu až na 60 dní zcela zdarma a bez omezení. Následně se můžete rozhodnout, zda použijete některou z licencí pronájmu e-shopu nebo si rovnou necháte vytvořit e-shop na míru.

Samozřejmostí je již u pronájmu e-shopu možnost detailního nastavení e-shopu, propojení s známými účetními systémy a celá řada dalších funkcí a vychytávek. Chcete vědět víc? Navštivte stránky www.inshop.cz