Jak na vytvoření vlastního e-shopu

I podnikání na internetu by nemělo začínat zcela „na zelené louce“. Celý proces vyžaduje důkladnou přípravu. Co všechno byste si měli promyslet a zařídit před vytvořením e-shopu?

Boj s úřady aneb co musíte udělat, pokud chcete legálně podnikat

Asi nejjednodušší (a nejlevnější) způsob, jak podnikání zahájit, je založení živnostenského oprávnění. K provozování e-shopu vám bude stačit volná živnost. Živnostenský úřad není jediná instituce, kterou budete muset navštívit. Na pomyslný seznam je nutné si ještě připsat zdravotní pojišťovnu, Českou správu sociálního zabezpečení a finanční úřad.

Zakládáme e-shop, zatím v úvahách

Musíte být génius a vymyslet něco převratného, abyste se dokázali uplatnit? Ti, kterým se podařilo prorazit, se shodují, že zpravidla nikoli. Nápad je samozřejmě základem fungujícího obchodu. K tomu, abyste přišli na to, co na trhu zatím chybí a co můžete přinést vy, vám ale stačí v podstatě jen rozumné a zdravé uvažování.

Jakmile budete vědět, co chcete dělat, stanovte si svůj cíl. Každý úspěšný projekt má nějakou vizi. Přemýšlejte o tom, kde chcete být za pět let. Rozmyslet byste si měli taktéž priority v ekonomických otázkách.

Podstatná je představa o tom, jakých obratů vaše budoucí podnikání dosáhne. Chcete vydělávat, stačí vám, když si vydělá na vlastní provoz a vy se tak ocitnete v podstatě na nule, protože e-shop se stane spíše koníčkem než hlavní obživou?

I tak ale počítejte ve svých nákladech s určitou finanční rezervou, a to alespoň ve výši 20 %. Pomůže vám to překlenout horší období. Pamatujte si, že chyba automaticky neznamená, že se musíte vzdávat. Dělat chyby je v podnikání normální.

V poslední fázi příprav byste se měli zaměřit nejen na sebe, ale i na reálné zhodnocení toho, jestli jsou vaše služby chtěné a potřebné. Co požadují vaši budoucí zákazníci? Ptejte se jich, zjistit to můžete ve svém nejbližším okolí. Co konkurence neumí a vy víte, jak na to? Co dokážete oproti jiným změnit nebo zlepšit?

Když už víme, že to bude fungovat, tak na čem?

V zásadě máte tři možnosti, a to e-shop na míru, open source řešení nebo pronájem e-shopu. Všechny tři mají samozřejmě svoje přednosti i nevýhody. Pro naprostého začátečníka lze doporučit primárně variantu poslední, tedy pronájem.

Finančně je nenáročná, stát vás bude maximálně pár set korun, přitom však máte jistotu, že vám do začátku zaručeně nebude nic chybět. Open source řešení mohou mít v tomto směru vážné nedostatky, zpravidla obsahují pouze nutný základ, navíc se s nimi vystavujete i bezpečnostním rizikům.

Kromě toho zpravidla nebývá problém přesunout internetový obchod z pronajaté platformy později „do vlastního“. Po čase dost možná zjistíte, že se vašemu byznysu daří a máte jiné nároky na chod internetového obchodu než na začátku.

Některé firmy nabízejí oba typy služeb, proto jsou schopny zajistit tvorbu e-shopu od základů a současně i kompletní migraci do nového systému. Jde např. o brněnské e-shopové řešení Zoner inShop, které nabízí klasický pronájem e-shopu s možností vytvoření e-shopu na zakázku. Navíc si jej můžete vyzkoušet až na 60 dní zcela zdarma bez omezení funkcí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *