Jak nenaletět při koupi na e-shopu

Nakupování na internetu je pohodlný a bezpečný způsob. Když ovšem víte, jak na to. Jak se chovat na internetu bezpečně a nevystavovat se riziku?

Nízké ceny

Cena je sice velmi důležitým faktorem pro většinu zákazníků, příliš nízká cena ovšem není výhrou. Využijte internetové srovnávače a podívejte se, za kolik vámi vybraný produkt nabízejí renomované e-shopy. To vám dá představu o realistických cenách.

Co znamená příliš nízká cena? S největší pravděpodobností půjde o tzv. šedý dovoz. V principu to znamená, že prodejce koupí výrobek od výrobce a následně jej v další zemi prodává konečnému spotřebiteli.

Šedý dovoz má ale mnoho nevýhod. Problematická je především záruka. Tu si můžete sice uplatnit u obchodníka, nicméně v praxi známe mnoho případů, kdy obchod v čase jednoduše skončil a zákazníci se už neměli na kom domáhat svých práv. Reklamace zboží pak je velmi obtížná.

Reference

Nakupovat je vhodné pouze u e-shopů, které jsou prověřené. Jestliže daného obchodníka neznáte, přečtěte si recenze ostatních zákazníků.

Ne každý vám neznámý obchod je samozřejmě automaticky podvodný. Pokud najdete negativní recenze, mělo by vás to ale varovat. Podezřelé může být i to, pokud e-shop zatím nemá recenze žádné.

Bezpečné platby

U neznámých e-shopů má smysl platit zboží na dobírku, tedy až při převzetí. Určitě nikdy neplaťte zboží předem, tj. kartou nebo převodem.

Pokud to jde, zaplaťte zboží vždy z jednoho účtu. Vhodnou a bezpečnou metodou je také placení prostřednictvím platební brány PayPal. K tomu potřebujete pouze účet s platební kartou. Nevýhodou je, že musíte ovšem umět anglicky, česká lokalizace zatím není.

Platit kartou v rámci prověřených e-shopů můžete. Je ale potřeba, abyste měli jistotu, že je karta zabezpečena proti přenosu informací.

Zabezpečení SSL

SSL certifikáty se starají o identifikaci obou zúčastněných stran. Klient i server si mohou být jisti, že obě zúčastněné strany jsou skutečně tím, za koho se vydávají. Z pozice nakupujícího tak máte jistotu, že někdo jen nezneužívá vaše citlivé informace.

Zároveň je díky certifikátu komunikace mezi oběma těmito subjekty šifrovaná.

I naprostý laik si přitom zvládne ověřit, že e-shop SSL zabezpečení používá. Poznáte to tak, že v adresním řádku se klasická zkrátka protokolu http:// (tedy sekvence, kterou začíná internetová adresa), změní na https://.

Odhalená identita

Každý obchodník by měl uvést požadované informace. K těmto povinně zveřejňovaným údajům se řadí konkrétně:

  • obchodní firma/jména a příjmení, identifikační číslo provozovatele
  • sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby, u zahraniční osoby rovněž adresu podniku nebo organizační složky na území České republiky, byly-li zřízeny
  • údaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, včetně spisové značky, pokud je přidělena
  • kontaktní údaje, zejména poštovní adresu pro doručování, telefonní číslo, případně adresu pro doručování elektronické pošty

 Obchodní podmínky a reklamační řád

Každý obchodník musí zveřejnit i obchodní podmínky. Také jejich struktura je pevně daná. Patří do nich mimo jiné například údaje o prodávajícím či platební a dodací podmínky.

E-shopaři si je mohou nechat vypracovat na míru, což je samozřejmě nejlepší řešení. Využít mohou i obchodní podmínky předpřipravené (na svém webu je má například APEK), případně se jednoduše někým inspirovat.

To ale nemusí být ideální volba, protože takové podmínky často neobsahují to, co by obsahovat měly.

Zveřejněn by na webu měl být i reklamační řád, opět jde o obchodníkovu povinnost. Z pozice nakupujícího si ovšem můžete být jisti, že ačkoli to e-shop výslovně neuvede, nárok na dvouletou záruční lhůtu máte vždy. Ta je totiž stanovena zákonem.

2 komentáře: „Jak nenaletět při koupi na e-shopu

  • 26.5.2020 (21:31)
    Trvalý odkaz

    Možná jsem tak trochu ze staré školy, ale já pořád asi nejvíc preferuji nakupování v kamenných obchodech. Tam se totiž často dají některé věci také sehnat velmi levně. My například nedávno kupovali pračku a původně jsem ji chtěla koupit přes internet, ale nakonec to dopadlo tak, že jsem si ji vybrala v letáku Electroworldu na https://www.mujletak.cz/ Měli ji zrovna ve slevě a bylo to o dost výhodnější, než kdybych ji musela objednávat přes internet. Navíc jsem ji i rychleji měla doma.

    Reagovat
  • 11.9.2020 (18:55)
    Trvalý odkaz

    Podle mě je asi nejlepší si nechat udělat eshop na míru. Tedy alespoň tak jsem to udělala já a díky tomu je přesně podle mých představ. Tím, že si ale člověk nechá udělat eshop to nekončí, právě naopak. Já třeba teď u toho svého řeším propagaci. Zatím to vidím tak, že si nechám od https://kvalitneseo.cz/ napsat několik PR článků, kde můj eshop zmíní. Podle toho, co jsem četla na jejich stránkách zvládnou zajistit i následnou publikaci, takže díky tomu budu mít o starost méně.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *